Akredytacja Placówki Szkoleniowe
Akredytacja Placówek Szkoleniowych w REPs Polska
Co oznacza akredytacja REPs Polska?
Akredytacja to proces oceny, w którym REPs Polska weryfikuje, czy dana placówka szkoleniowa spełnia międzynarodowe standardy ICREPs. Oznacza to, że sprawdzamy:
- Kwalifikacje i doświadczenie kadry szkoleniowej.
- Jakość i zawartość programów szkoleniowych.
- Poziom przygotowania materiałów szkoleniowych.
- Odpowiedniość miejsc, w których prowadzone są kursy.
- Poprawność procesu weryfikacji kompetencji trenerów i instruktorów.
Placówki, które spełnią wszystkie wymogi, otrzymują certyfikat jakości REPs Polska i informacja a akredytacji placówki jest przekazana do ICREPs organizacji zrzeszającej kraje członkowskie. Dzięki akredytacji:
- Instruktorzy i trenerzy zyskują możliwość globalnej mobilności zawodowej.
- Dyplomy i certyfikaty wydawane przez akredytowane placówki są uznawane w krajach członkowskich ICREPs.
- Szkolenia prowadzone w akredytowanych placówkach są zgodne z międzynarodowymi standardami.
Etapy procesu akredytacyjnego
Wyrażenie chęci uzyskania akredytacji
Proces rozpoczyna się od kontaktu z Prezes REPs Polska – Panią Edytą Bartejczuk Wolak. W celu omówienia szczegółów, należy wybrać dogodną datę spotkania za pomocą kalendarza online: Umów spotkanie lub skontaktować się bezpośrednio:
- E-mail: kontakt@repspolska.pl
- Telefon: +48 570 555 541
Wstępne szkolenie
Placówki, które nie mają doświadczenia na rynku fitness, są zobowiązane do odbycia półrocznego szkolenia dla właściciela placówki oraz kadry szkoleniowej. Szczegóły dotyczące szkolenia dostępne są pod linkiem:
Szkolenie dla Szkoleniowców REPs.
Jeśli placówka posiada odpowiednie doświadczenie, po konsultacji z Prezes REPs Polska możliwe jest pominięcie tego etapu i przejście bezpośrednio do procesu akredytacyjnego.
Wypełnienie formularza zgłoszeniowego
Placówka wypełnia formularz dostępny na stronie REPs Polska, podając m.in.:
- Dane podstawowe: nazwa placówki, adres, dane kontaktowe.
- Programy szkoleniowe: lista kursów do akredytacji, liczba godzin, forma nauki (online/stacjonarna), metody dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia praktyczne itp.).
- Dane kadry szkoleniowej: CV, osiągnięcia naukowe, dyplomy i certyfikaty (najstarszy dokument powinien potwierdzać min. 5-letnie doświadczenie).
Zapoznanie się z Kodeksem Etyki
Przed rozpoczęciem procesu akredytacyjnego należy przeanalizować Kodeks Etyki REPs Polska:
Kodeks Etyki REPs Polska.
Weryfikacja materiałów szkoleniowych
Placówka przesyła do REPs Polska:
- Szczegółowe programy szkoleniowe z uwzględnieniem liczby godzin i zakresu tematycznego.
- Materiały dydaktyczne (np. prezentacje, podręczniki, zadania praktyczne).
- Plan pracy nauczycieli i harmonogram zajęć.
Przygotowanie tabeli kursu
W tabeli kursu należy uwzględnić następujące elementy:
- Pełna nazwa placówki szkoleniowej.
- Pełna nazwa kursu.
- Kategorie szkoleń:
- Group Fitness Instructor – EQF Level 3 (64 godziny, w tym 60 godzin stacjonarnych).
- Gym Instructor and Fitness Trainer – EQF Level 3 (64 godziny, w tym 60 godzin stacjonarnych).
- Personal Trainer – EQF Level 4 (120 godzin, w tym 60 godzin stacjonarnych).
- Mat Pilates Instructor – EQF Level 3 (120 godzin, w tym 64 godziny stacjonarnych).
- Full Pilates Instructor – EQF Level 4 (120 godzin, w tym 90 godzin stacjonarnych).
- Yoga Instructor – EQF Level 4 (200 godzin, w tym 160 godzin stacjonarnych).
- Senior Specialist – EQF Level 4 (64 godziny, w tym 60 godzin stacjonarnych).
- Medical PT – Movement Therapy Trainer – EQF Level 5 (220 godzin + dyplom z fizjoterapii lub rehabilitacji).
- Medical PT – Nutritional Therapy Practitioner – EQF Level 5 (220 godzin + dyplom dietetyka lub specjalisty ds. żywienia).
- Medical PT – Mental Health Trainer – EQF Level 5 (220 godzin + dyplom psychologii).
Rozbicie kursu na godziny szkoleniowe
Każdy kurs musi być szczegółowo opisany w podziale na moduły tematyczne i liczbę godzin. W opisie należy uwzględnić:
- Liczbę godzin przeznaczoną na każde zagadnienie.
- Imię i nazwisko trenera prowadzącego dany moduł:
- Trener musi być zarejestrowany w systemie REPs Polska.
Forma dostarczania wiedzy:
Online (e-learning):
- Wskazanie, jakie materiały (np. nagrania, interaktywne ćwiczenia) będą dostępne dla uczestników.
- Informacja, czy nagrania są dostępne do powtórki.
- Opis realizacji i oceny zadań online.
Online live (na żywo):
- Sposób organizacji zajęć na żywo, np. transmisje wideo, interaktywne sesje.
- Wyjaśnienie, co dzieje się w przypadku nieobecności uczestnika.
Zajęcia stacjonarne:
- Liczba godzin praktycznych.
- Maksymalna liczba uczestników na trenera.
- Narzędzia dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć (np. maszyny, sprzęt fitness, materiały edukacyjne).
Zajęcia praktyczne
Określenie formy zajęć praktycznych:
- Ćwiczenia wykonywane na maszynach lub bez maszyn.
- Praca w grupach.
- Liczba godzin praktycznych na moduł.
- Sposób nadzoru nad uczestnikami i weryfikacji postępów przez trenera.
Dodatkowe wymagania:
- Narzędzia wykorzystywane przez trenera:
- Lista sprzętu i pomocy dydaktycznych.
- Zadania domowe:
- Czas na realizację zadań.
- Sposób weryfikacji, np. ocena pracy pisemnej lub filmów przesłanych przez uczestników.
Weryfikacja kursu
Każdy kurs przechodzi szczegółową weryfikację obejmującą:
- Zgodność programu z międzynarodowymi standardami REPs Polska.
- Jakość materiałów dydaktycznych i praktycznych.
- Kompetencje kadry szkoleniowej.
- Standardy weryfikacji wiedzy po kursie.
Wizytacja Komisji Akredytacyjnej
Komisja Akredytacyjna przeprowadza wizytację, podczas której ocenia:
- Miejsca prowadzenia zajęć (sale wykładowe, siłownie, baseny).
- Jakość materiałów dydaktycznych.
- Proces egzaminacyjny w placówce.
Koszty wizyty pokrywa Komisja, a placówka nie ponosi dodatkowych opłat.
Proces Akredytacyjny w Egzaminach REPs Polska
Podłączenie placówki do systemu egzaminacyjnego
Placówka szkoleniowa akredytowana przez REPs Polska zostaje zintegrowana z systemem egzaminacyjnym, co umożliwia organizację egzaminów teoretycznych i praktycznych zgodnie z wytycznymi międzynarodowymi. W ramach integracji ustalane są szczegółowe wytyczne dotyczące:
- Harmonogramu egzaminów.
- Standardów przeprowadzania i oceny.
- Organizacji egzaminów w lokalizacji placówki.
Ostateczne kroki:
- Rejestracja kadry szkoleniowej: Każdy szkoleniowiec rejestruje się indywidualnie w systemie REPs Polska.
- Przygotowanie wzorów dyplomów: Placówka przesyła kopię dyplomów wystawianych kursantom.
- Publikacja kursów CPD: Kursy doskonalenia zawodowego oferowane przez placówkę muszą zostać zgłoszone do REPs Polska.
Wsparcie na każdym etapie
W trakcie procesu akredytacyjnego zespół REPs Polska oferuje pełne wsparcie:
- Odpowiadamy na pytania i udzielamy wskazówek.
- Weryfikujemy materiały w miarę ich przesyłania.
- Służymy pomocą w dostosowaniu kursów do wymogów akredytacyjnych.
Zakończenie procesu akredytacyjnego
Po zakończeniu weryfikacji REPs Polska wystawia certyfikat akredytacji. Placówka zyskuje prawo do prowadzenia kursów zgodnych z międzynarodowymi standardami oraz oferowania dyplomów uznawanych w krajach członkowskich ICREPs.
Zapraszamy do współpracy i podnoszenia jakości edukacji w branży fitness i wellness!
Dokumenty
Poziomy Europejskich kwalifikacji EQF (2016)
Instruktor Fitness EQF 3 (Zajęcia grupowe przy muzyce) - 2019
Instruktor Siłowni EQF 3 - 2019
Instruktor Pilates EQF4 - 2019